En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

lördag 12 december 2009

Solsken!

Idag var Tindra och jag ute i skogen i två timmar och gick. Solen sken och luften var kall och klar, och det låg ett tunt snötäcke som fick mig att känna lite mer julkänsla. Det behövs efter den här bedrövliga början på december med lera och regn.
Tindra var jättepigg och rejsade och sprang som en galning, och fick några "labbefnatt".
Igår träffade vi en man på promenaden som trodde att Tindra var en valp. Hon fyller ju bara snart 8 år... Men det är kul att hon är så pigg som hon är.
Nu när hon har fällt av sig en massa hår är hon slimmad som en unghund och i bättre kondis än på länge. Synd att vi inte ska tävla snart...
Svårt att få med busungen på bild!



Vi tränar lydnadstvåans moment för fullt nu.
Mest inkallning med ställande, fjärren och rutan.
Inkallningen har varit super de sista två gångerna, med extern (väldigt god) belöning bakom henne. Hon tvärnitar verkligen då!
Vi körde en platsliggning i skogen idag, men jag får henne inte att ligga med huvudet ner hela tiden, hon undrar ju vart jag tar vägen när jag gömmer mig, och då poppar huvudet upp! Men hon ligger kvar och gnäller inte, så det känns som finslipning bara... Vi ska köra lugnt och fint och inte stressa fram resultat, det får ta den tid det tar. Bara det att hon ligger när det är kallt och blött är ett enormt framsteg jämfört med för ett år sen när hon vägrade att ligga vid minsta väta. Det är bra att föra dagbok och kunna se framstegen som man faktiskt gör, även om det tar tid!
Hemma är det:

... så husse brukar dammsuga Tindra!

Det har hon inte några problem med! Tycker tom att det är skönt!
Men jag längtar tills hon slutar fälla, det är en jobbig period när man hittar svarta hår överallt, och det tar ytterligare några veckor innan alla hår är hittade och dammsugade så att man kan börja ha normalfint hemma igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar