En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

torsdag 3 december 2009

Föredrag och hundvakt

I tisdags var jag och syrran på föreläsning med Memea Mohlin. Hon är så rolig att lyssna på, och även om jag inte har problem med Tindra så finns det alltid något att ta till sig och tänka på. Många tankeställare och skratt över hur korkade vi människor kan vara utan att vi tänker på det... Hundar är mycket smartare och duktigare på att tolka signaler och kroppsspråk än oss. Vi kör bara på vårt eget race ibland, man måste kunna se saker ur hundars synvinkel.

I onsdags fick jag äran att vara hundvakt till syrrans två gårdshundar, Sina och Lissi.
Vi var på promenad i skogen och oj vilken skillnad det är att ha tre hundar istället för en!
Även om alla tre är väluppfostrade och två är små är det mycket mer att hålla reda på. Säger jag nej till Tindra, kanske någon av de andra tar åt sig fast de inte gjort något... och en vill lukta här och de andra vill gå vidare och jag är mittimellan med armarna åt alla håll.
Det finns ju enmanshundar, men jag tror att jag är en enhundsmänniska! Kommer nog bara ha en hund i taget för att riktigt kunna bonda med den.
Men det är lärorikt och roligt att få ta hand om andra slags hundar!

Här är trion uppflugna på en sten. Tindra, Lissi och lilla Sina.

Tindra och Lissi lajjar


Lilla Sina vill heller hålla sig på lite avstånd från bråket.
Hon gillar att bädda ner sig i sängen och mysa istället.
Här är slöproppen slut och har lagt sig som prinsessa på ärten på alla kuddar.

Hej då!

1 kommentar:

  1. Det låter bra att du tycker jag har väluppfostrade hundar:) Och att du ser en ära i att passa dom, eftersom de tycker så mycket om dig. Har lagt blodspår i dag och Lissi är riktigt bra, Sina är mer försiktig, men hon hittade till slut älgklöven också. (Lissi får 70m vinkel 50m, Sina får 40-50 m rakt spår)Visst har vi bra hundar!

    SvaraRadera