En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

måndag 28 februari 2011

träningsfilmer

Filmerna hamnade i fel ordning, men här är de ialla fall.

Översta filmen är filmad idag, och den undre förra veckan.

I första filmen ( den som är underst )belönar jag bara att hon hoppar, i den andra vill jag att hon hoppar två gånger på samma ben. Hon lär sig snabbt nu!

Jag har inte satt något kommando på trixet än, vill inte röra till det ännu mer i Tindras huvud.

Igår var jag på kommenderingskursen igen. Superkul! Jag känner mig riktigt taggad att faktiskt få praktisera kunskaperna på en riktig tävling. Även om jag blir nervös när jag ska kommendera så känner jag att jag har nytta av att vi tävlat så pass mycket att mycket sitter i ryggmärgen. Jag behöver inte tänka så mycket.

Vår instruktör är så bra och rolig. Han går lydnadsprogrammen med sin hund och ibland gör han konstiga saker så att man ska träna på att inte tappa fattningen. Vad som än händer ska man fortsätta sin kommendering. Bl a tjuvstartade hunden och lekte med apporten men man måste ha is i magen och säga "kommendera" även om hunden redan dragit. Inte ens de mest rutinerade tävlingsledarna går in och kör utan förberedelse. Det är jätteviktigt att vara väl förberedd! Vi mätte avstånd och satte upp koner till riktmärken utanför planen. Man ska försöka klara sig utan så mycket markeringar på planen som möjligt för att inte röra till det för den tävlande.

Tindra var med igår och hon var ett skolexempel! Först var hon med i teorisalen en timme. Låg stilla med huvudet på tassarna utan att sova, men knäpptyst!

Sen gick vi ut på planen för praktik, och då låg hon i snön en timme utan att gnälla! Helt otroligt! Det hade hon inte klarat för några år sen, kallt och tråkigt, men nu låg hon som ett ljus. Och jag som tränat henne att ligga sekund för sekund för att hon ska klara 3 minuter. Helt sjukt egentligen.

Sen fick hon följa med in igen, och låg en stund i en box i ett förvaringsrum medan vi körde sista passet. Jag kan säga att det är som en dröm att ha en sån hund. Det är BARA roligt!

Nästa gång ska vi finslipa på våra program och jag hoppas att jag får gå ett lydnadsprogram med Tindra också, det vore skoj.

Efter kursen stannade vi kvar och körde lite lydnad och trix. Då kunde Tindra hoppa 3 steg på tre ben! Men det är lättare ute än inne på ett halt golv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar