En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

söndag 25 oktober 2009

Stoltaste matten på jorden!

Gissa hur det gick på tävlingen!
Vi vann!!!!!
Tindra var sååååå duktig. Jag har varit lite orolig för att hon skulle vara för loj, hon har nämligen gått och blivit skendräktig och varit lite nere senaste dagarna. Jag har ju dessutom bara övat passivitet i veckan, för att jag inte vågar annat. Platsliggningen är ju liksom vår akilleshäl...
När vi svängde in på parkeringen och Tindra såg alla bilar och andra hundar blev hon som tokig. Höööööga förväntningar... så hon gick från likgiltig till pigg på två sekunder.
Men jag har börjat lära mig hur jag ska förbereda både mig och henne för bästa resultat. Ingen peppning innan platsliggning, lugna signaler och skön uppvärmning.
Den största farhågan var ju att hon skulle sätta sig upp för att det var blött. Men hon låg fint, dock inte med huvudet på tassarna. Bredvid henne låg en annan svart labbe som hon kikade lite på. Som tur var låg den helt still och tittade på sin matte, så hon fick inget napp där inte.
Så när platsliggningen var klar och vi hade klarat den, kände jag att vi hade goda chanser till en 1:a i alla fall, för Tins var väldigt på och pigg.
Vi hade tur i lottningen, fick nr 8, det är alldeles lagom tycker jag. Så jag hann se sex ekipage innan jag gick för att värma upp Tins. Det gick väl sådär för alla. Ingen som satte alla momenten, så jag kände att chanserna till en placering ökade om vi skötte oss bra...
Men Tindra är ju som hon är, och man vet aldrig om hon hittar på något hyss. Men det kändes ganska tryggt och bra ialla fall...

Vi fick inte så lång uppvärmning som jag velat, för hund nr 6 blev diskad, så det blev lite bråttom att hämta hund i bilen och ta oss till uppvärmningsplanen.
Men med lite peppning och korv var hon fullt med på noterna. Jag körde ett läggande för att försäkra mig om att hon kunde ligga och det gick bra. Phu!
Väl på planen var Tindra supertaggad inför tandvisningen och anföll domaren med glädjeskutt och pussar, men satte sig till slut för tandkoll.
Under hela programmet var hon lite splittrad, så jag fick peppa lite med dubbelkommando för att få henne så bra som jag ville, men jag samlade ihop henne lagom mycket och hon gick fint, men som alltid önskar jag ännu mer fokus. Men allt genomfördes med viftande svans och förväntansfulla ögon.
Vi hade jättekul och det är med den inställningen vi tävlar!

Jag hade ingen aning om våra poäng, men det kändes bra, och jag var säker på att vi ialla fall fått ett förstapris. Nu gällde det prispallen...
Jag hann inte se några ekipage efter oss (vi var 13 st startande)för jag gick en nedvarvningspromenad och stretchade Tindra istället.
När det sen var prisutdelning och det visade sig att vi vunnit på hela 185.5 poäng var lyckan gjord! Jag blev nästan svimfärdig, det hade jag aldrig kunnat tro!
Så jag är världens stoltaste matte just nu!
(Syns det på bilden kanske?)
Tindra rules!
Extra kul var det att det var två labbar på topplaceringarna!
Vi vann en stor säck hundmat, presentkort på hundförsäkring och en freesbee.
Husse tycker att det är super att hunden äntligen börjar betala tillbaka lite av vad hon kostat =)
Han skojar bara, men faktum är att det var väldigt uppskattade priser!!!

Här kommer resultatet:

Platsliggande: 10 p.

Tandvisning: 10 p.

Linförighet: 9 p. några dk

Läggande: 8.5 p. lite långsamt
Inkallande: 9.5 p. snett sättande, lite hopp

Ställande: 9 p. dk fot

Apportering: 8 p. tugg

Hopp över hinder: 9.5 p. lite hopp på slutet

Helhetsintryck: 10 p. trevligt ekipage

Summa: 185.5 p.
1:a pris
placering 1

Detta blev en hel roman, men jag är så otroligt glad och lycklig just nu. Det bara bubblar!
Måste gå och lägga mig, men jag kommer säkert inte att kunna sova....



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar