En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

lördag 17 oktober 2009

lördag, spårning

En härlig dag i skogen trots regn blev det idag. Tindra har inget problem med det, men hon gillar inte att behöva ligga ner när det regnar. Lite missnöjd ser hon ut...
Hade med mig matsäck, varm choklad och paj. Mums!
Plockade de sista trattisarna för i år medan vi väntade på att spåret som jag lagt skulle ligga till sig.
Jag hade lagt ett serpentinspår på ett fält. Tanken var att Tindra skulle få ner farten och upp noggrannheten. Resultatet av spårningen syns på bilden nedan. Jag försökte att inte lägga mig i för att se hur hon skulle lösa situationen, men två gånger var jag tvungen att leda henne tillbaka mot spåret för att hon var på väg alldeles för långt åt fel håll.
Hon spårar hela tiden, men jag märker att hon är van vid raka spår, det är i svängarna hon tappar bort sig och sen har hon svårt att hitta tillbaka. Jag tror att jag ska fortsätta med svängiga spår, hon behöver bli van vid det och att vända tillbaka fortare när hon märker att spåret inte finns där längre.

Slutet av spåret gick bra, men igen, det var raksträcka och det har hon ju inga problem med.
Hon fick jobba och blev lite trött ialla fall, det är bra.
Min strategi fram till tävlingen nästa söndag är vila!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar