En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

söndag 24 mars 2013

Finaste Toxic

 
 
Vi tog en riktigt lång och skön promenad på drygt två timmar idag. Det var Tindra, Toxic och jag.

Det finns så mycket roligt för Toxic att upptäcka. Hennes glädje när hon sträcker ut och springer är helt hjärtknipande. Men aldrig att hon tappar kontakten med mig. Min vilja är hennes lag, och jag är inte van vid en hund som är så otroligt signalkänslig och har en STOR vilja att vara till lags. Hon har ett stort intresse för spår och nosar mycket, men kan avbryta på ett kick om jag visslar eller ropar.
Om jag inte visste hennes bakgrund skulle jag tro att någon lagt ner mycket träning på henne.
Kan en hund vara född lydig?

 Eftersom jag är helt övertygad om att hon har mycket arbetsmotor, lägger jag ner mer tid på passivitetsträning redan nu. Under promenaderna stannar jag till och pausar, sätter mig ner och tar en fika och går inte vidare förrän hundarna slappnat av och lagt sig en stund. Toxic accepterar läget och ligger nära mig och slappnar av.
Jag vill att hon ska känna sig trygg med mig och alltid lita på att jag inte utsätter henne för situationer som hon inte klarar av.
Vi mötte ett par i en tunnel som gick med stavar och det var jätteläskigt tyckte hon.
Jag är neutral och går på som vanligt. Tindra reagerar ju inte heller och jag tror att när vi mött tillräckligt många "läskiga" figurer kommer hennes rädsla att lägga sig när hon märker att ingenting farligt händer.
 Vi vet ju inte vilka raser som finns i henne, men min gissning är att det är border collie och labrador. Tycker mig se båda hos henne, men hur som helst är hon världens finaste!

1 kommentar:

  1. Hej!

    Jag tror verkligen att det är Labrador och Bordercollie i henne! Hon liknar min blandras Noki ENORMT mycket, och han är en sk "Borador". Hon ser verkligen ut som en Borador hon med! :) Jättefin! Och om det är en Borador så har du verkligen fått världens bästa blandning! :)

    SvaraRadera