En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

lördag 4 december 2010

Tindra LP 2

Dagen började tidigt, kl. 7 var vi på plats för att se luciatåget. Jättemysig stämning och jag var inte ett dugg nervös. Det går som det går. Oftast bättre om man inte bryr sig för mycket.

Platsliggningen gick konstigt nog bra, jag hade förväntat mig att hon skulle sätta sig upp i kylan, hon har nästan ingen päls kvar efter fällningen, men hon låg så troget. 10 p!

Uppvärmmningen kändes bra, men när vi kom in på planen tappade Tindra koncentrationen och var svår att få kontakt med. Fria följet var katastrof. 3000 DK:n och hon släpade och hängde inte med alls. Jag MÅSTE komma på hur jag ska få fria följet att bli lika bra som under träning och uppvärmning. Men hur? När vi väl har kontakt går hon så fint med perfekt position, men hur får jag hennes uppmärksamhet? Svårt.

Resten av programmet var som en dimma, men jag trodde inte att vi nollat något, så hoppet om 1:an fanns.

När jag kollade på andra ekipage såg jag att domaren var ganska sträng i bedömningen. Jag såg inte en enda 10-poängare delas ut. Så mitt hopp sjönk om att vi klarat förstapriset. Men nu kunde vi inte göra mer.
Jag gick en nedvarvningspromenad och stretchade Tindra, sen var det bara att vänta på prisutdelningen...

Jag höll på att svimma när det visade sig att vi, av 11 ekipage, hade vunnit vår klass!!!
Tänk så fel man kan känna ibland. Men vår känsla måste bli bättre under tävling för att det ska bli riktigt roligt. Men nu ska vi tävla imorgon igen, och dessutom vara med i finalen också!
Eftersom vi nu har vårt LP, kan jag bara gå in för att få till samarbetet, skit samma om vi nollar något, vi ska ha kul! Men finalen... tänk om vi gör bort oss? Fria följet är obligatoriskt moment och om det är lika dåligt som idag, då skäms jag. Men jag ska försöka tänka positivt! Jag vet ju att vi kan egentligen.

Resultatet:

Platsliggande: 10 p.
Fritt följ: 7 p. slarvig halt, DK, tappar, DK, pendlar i position, segt sättande
Läggande: 0 p. sätter sig innan (hon la sig, men sen kliade hon sig och satte sig upp)
Inkallande med ställande: 9,5 p. (jippi!!!! Tindra är så bra!)
Sändande med ställande: 10 p. (det är så mycket värt när domaren är extra sträng att få en 10:a)
Apportering: 7,5 p. lek, lätt tugg, slarvigt avslut (hon satte sig inte, som förra gången...)
Fritt hopp över hinder: 10 p. ( hon hoppade!!!!!)
Fjärrdirigering: 10 p.
Helhetsintryck: 8 p.

Summa: 173 p.

Placering: 1

Jag var darrig flera timmar efteråt, fattade inte att det var sant!
Nu måste jag ladda om inför imorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar