En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

onsdag 21 maj 2014

Pussattack!

Mina älskade hundkräk som jag är så glad över.
Senaste veckan har det varit väldigt mycket hund, men nu är det sommarlov och det känns så skönt!
Nu ska vi bara njuta av skog och sköna sommarkvällar och lite träning på klubben när lusten faller på.
Agilitykursen är slut och jag tror tyvärr att agility inte är något för mig.
För Toxic, absolut, men inte för mig.
Jag har inte farten, snabbheten i huvudet eller rutinen att kunna göra något vettigt av det hela.
Klart att det går att träna upp, men just nu tycker jag att lydnaden är roligare.
Sista tillfället var Tox väldigt låg, tror att hon känner av min osäkerhet vid hindren på planen.
Vi skulle behöva träna på varje hinder för sig för att få in en säkerhet, men tyvärr är min tid för begränsad för att kunna åka till klubben regelbundet.
När Tindra var yngre (innan Lillan kom), då kunde jag tillbringa 2-3 kvällar i veckan på klubben för att träna, nu får jag vara glad om det blir en.
I måndags var jag med både Tindra och Toxic på appellplanen och tränade lydnad och de var SÅ DUKTIGA!
Jag var också duktig:-)
Körde korta pass med dem båda, och den som inte jobbade låg passiv vid sidan av planen.
 
Toxic's nivå i lydnaden:
-fotgående med slumpvis belöning, vändningar åt alla håll (höger halt fortfarande lite osäker, men språngmarsch kanon)
-läggande under gång (gick jag för långt kom hon springande, trodde hon missuppfattat, men då hade jag gått längre än vanligt för att kolla hur säker hon var)
-inkallning (lite skutt vid ingången, touchar mig ibland)
-ställande under gång (lite osäker, tar något steg)
-apportering (snabb ut, snabb in, något slarvig i gripandet, men fin avlämning!)
-hoppet (ett moment jag inte kan träna hemma och är därför inte riktigt satt, men jag leker och har ett bollrep jag kastar när hon hoppar. Kommer att funka fint sen tror jag)
-rutan (har fortfarande target, men kör från alla håll och kanter lite när som i programmet. Har börjat med hjärntvätt.-Var är rutan? och hon börjar titta runt. När hon väl sprungit dit siktar hon på mitten, tycker det är kul!)
-fjärren (jag står nära framför henne, och ligg-sitt skiftena börjar sätta sig i hennes muskelminne. När jag lämnar henne lite längre ifrån kan det bli fel, men då backar jag i träningen igen. Det får ta den tid det tar för att få det perfekt)
 
Kvaliteen som Toxic har som inte Tindra har är hennes vilja att jobba. Den har jag fått gratis.
Däremot har Tindra haft en mer medveten målbild i träningen, där är Toxic lite mer lättstörd och tappar fokus lättare. Men det jobbar jag på att träna upp.
Det finns ju ingen hund som inte behöver träna på nåt, och det skulle ju inte vara kul heller.
Vad skulle det då vara för mening med att träna hund?
 
Iframtiden kanske jag dammar av agilitykunskapen och kämpar vidare.
Måste säga att instruktörerna på kursen var grymma!
Jag har fått så mycket bra träningstips, inte bara användbara för agility utan för hundträning i stort.
De unga tjejerna (yngsta 17 år) hade en glöd och engagemang att avundas. Känner mig väldigt gammal och trög jämfört med dem, men också lite smittad av deras energi.
 
Just nu finns inte mycket energi dock, har fått en förkylning att tampas med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar