En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

lördag 17 maj 2014

Min inkallningskurs

Nu har jag haft min inkallningskurs, och det var så roligt!
Jag är jättenöjd, både över mig själv och den gruppen jag fick.
Eftersom jag är ett sånt kontrollfreak vill jag alltid förbereda mig in i minsta detalj, inget lämnas åt slumpen eller hafsas igenom, för jag vill att kursdeltagarna verkligen ska få valuta för pengarna. Det är därför det är så nervöst innan, för tänk om gruppen är jättespretig, eller nån hund gör utfall och inte kan släppas lös, eller nån hund drar av planen?
Men jag behövde inte oroa mig, det här var nog den trevligaste grupp av hundar (och människor) som jag haft på kurs! Jag fick njuta varenda minut och jag kände mig trygg, säker, välförberedd och kunnig. En fantastisk känsla!
Gruppen bestod av två golden, en mellanschnauzer, en irländsk blandras(!), en portugisisk vattenhund, en cocker spaniel och en samojed! Riktigt trevliga hundar!

Gruppen var nöjd efteråt och ville ha en fortsättningskurs! Får se om det blir någon eller om det rinner ut i sanden. Jag skulle gärna utveckla övningarna och kanske flytta ut dem i skogen för att göra det svårare. Nu börjar min hjärna spinna loss på allt roligt man kan göra med den här gruppen...

Att ha kurs med nybörjare gör att man faktiskt ser hur mycket man själv har utvecklats sen man själv var grön. Mycket vatten har flutit under broarna sen Tindra och jag gick vår första kurs för tolv år sen...
Att lära Toxic grunderna i allmänlydnad gick jättefort den här gången, dels för att hon är en mer lättlärd sort än Tindra, men också för att jag gjort detta förut och visste vad jag ville lägga krutet på.
Att passivitet är minst lika viktigt som aktivitet att träna. Att det inte är så viktigt vad man säger utan hur man säger det.

I min anteckningsbok från instruktörsutbildningen hittade jag lite anteckningar om mina tankar om hur min nya hund skulle vara. Jag letade dagligen i rasböcker och på nätet, men det var alltid någon punkt som jag fick kompromissa med.
Men om jag skulle beskriva Toxic skulle det vara precis så här:
 Husse har sina egna ideer när det gäller hundarnas träning.
Toxic har äntligen lärt sig att balansera mat på nosen utan att fuska innan "varsågod" kommer.
Tindra har kunnat länge!
 Mina små älsklingar!
Tittar man noga så har hundarna spaghetti på nosarna. Stor koncentration på husse!
Lillan vill också vara med och träna! (dock får hon ingen spaghetti!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar