En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

lördag 3 maj 2014

Lyckad träning

Ikväll hade jag en tydlig plan med min träning och det kändes mycket bättre än vanligt. 
Hemma på uppfarten tränade jag dem växelvis. Jag börjar bli bättre på att separera min hjärna och ha även den passiva hunden i åtanke och belöna den också. 
Det funkar så bra!

Toxic behöver bli stabilare i sin position vid fotgåendet och där körde jag klicker. 
Tindra fick lydnadsmoment varvat med freestylerörelser. Egentligen har jag ju inga krav på henne, men hon blir gladare om hon får jobba lite för belöningen konstigt nog. 

Jag är försiktig med Toxics träning då jag märkt att vissa saker stressar henne; för gott godis, extern belöning och Tindra för nära vid träning. När hon inte förstår uppgiften blir hon också väldigt stressad. Undviker detta. 
Det som funkar bäst är tydlighet ( gärna klicker), matkulor och lugna belöningar från mig. Inget tjo och tjim för då flyger hon iväg och det ger inget i träningen. Inte alls som Tindra som behöver peppning, men hon har ju betydligt sävligare personlighet. 
Träningspassen är ganska korta med Toxic än så länge. Bättre några få lyckade övningar än att hon ska tröttna och göra fel tänker jag. 

Sen fick hundarna äta upp resten av kulorna i sina skålar. Annars är Tindra på mig om att jag glömt middan och hon är ihärdig på den punkten. 

Jag är väldigt stolt och glad över tjejerna. De kan dela på allt och har skålarna bredvid varandra och det är aldrig något gruff. När de ätit upp går den som är färdig iväg, skulle aldrig ta från den andres mat. Jag är så imponerad!

Väntar...
Varsågod!

Lillan spiller jämt och ständigt, men bekymrar sig inte. 
-Vi har ju städhundar! säger hon. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar