En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

onsdag 7 maj 2014

Förklaring

Jag ville bara förtydliga vad jag menade med de jobbiga hundmötena.
Jag vet själv hur lätt det är att ens hund i ett obevakat ögonblick springer fram till andra hundar. Det kan hända, inget konstigt. MEN. Det jag menar är vad som händer efteråt. Hur ägaren agerar. Eller inte agerar som i fallen jag blivit utsatt för.

I två fall när ägaren helt enkelt struntar i att komma fram och ta sin hund för att de skäms för mycket. De bara går vidare och hoppas att hunden ska haka på dem.
Där står jag med två egna hundar, där den ena stretar framåt för att hon är förbannad på den oförskämda hunden, och den andra drar sig bakåt för att undvika konfrontation. Och en för mig helt okänd (stor) hund som vrålskäller rätt hotfullt mot oss. Den har stannat sin framfart enbart eftersom jag kastat hundarnas koppel på den. Till slut blir det dödläge och hunden väljer att springa iväg och leta efter sin matte.

Eller ägaren som i lugnt tempo, utan brådska traskar fram och tar sin hund som sprungit fram till oss trots att hon ropat "nej". Kallar inte in den, säger bara "stanna" vilket den gör, men 1,5 meter ifrån oss. Hon kopplar upp hunden utan att säga något till den, säger "ursäkta" till mig och fortsätter sen promenaden, och hennes hund kommer att agera exakt likadant nästa gång den möter en hund.

DET gör mig irriterad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar