En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

fredag 20 november 2009

Rymmare

Jag är oskyldig!
I natt har det inte blivit mycket sömn för husse och mej, Tindra bestämde sig nämligen för att rymma klockan ett på natten.
Husse släppte ut henne för att kissa och några minuter senare var hon spårlöst borta.
Han ropade och visslade, knackade i matskålen- ingen hund.
Eftersom det inte är första gången hon rymmer höll vi oss lite kalla och tänkte att hon kommer nog snart tillbaka.
Men efter en timme utan livstecken, ringde vi polisen och anmälde henne försvunnen. De hade inte fått in någon anmälan om upphittad hund, men klockan var ju två på natten så det är ju inte så många som är vakna vid den tiden en torsdag.
Det ösregnade ute och Tindra brukar ju inte vara så förtjust i att vara ute i dåligt väder, så det man var rädd för var ju att hon antingen skulle ligga överkörd någonstans eller att någon snott henne.
Husse tog bilen och åkte runt för att se ifall hon fanns någonstans men nej- ingen hund.
Jag kunde inte sova, försökte att inte tänka tusen hemska tankar utan hålla hjärtat på plats.
Min lilla hund....
TRE TIMMAR SENARE hör vi gnäll vid ytterdörren. Där står en dyngsur hund och vill komma in.
Oron byttes snabbt i ilska. J-vla hund-j-vel, var har hon varit så länge?
Inte skämdes hon heller, vi var inte glada på henne!
Hon fick ligga på hallmattan, väl förankrad i ytterdörren. Inget sängmys här inte!
Klockan fem kom husse och jag i säng, vi var jättetrötta. I morse var det riktigt jobbigt att gå upp, men Tindra var pigg och glad den uslingen!!!
- Vad ska vi göra idag, matte?
Ingenting faktiskt, för utan dåligt samvete ska jag åka till gymmet och bara träna mig själv. Tindra har fått nog med motion för flera dagar!
Det konstiga är att i går var hon och jag i skogen i två timmar, så hon var absolut inte eftersatt eller bortglömd på något sätt. Men tydligen ville hon ha mer motion!
Nu måste vi sätta upp kompostgallren igen. De blev borttagna när vi fällde lite träd här för några veckor sen, och det har gått jättebra tills nu.
Men Tindra är inte att lita på när det gäller att hålla sig på tomten.
Min förra hund (en golden) lämnade aldrig vår tomt på 14 år! Även om folk lockade på henne satt hon bara kvar och tittade på dem... har nog insett att Tindra aldrig kommer att bli sån...tyvärr....
Gäsp, nu ska jag åka till gymmet.

1 kommentar: