En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

tisdag 19 april 2011

Mycket hund just nu...

I söndags var det städdag på klubben. Jag och en till tjej stod och målade plank i fyra timmar i härlig vårsol. Väldigt mysigt! Tindra fick vara hemma. Vi hittade en lösspringande hund som kretsade kring grillen (vem kan motstå den lukten?) och någons mamma fick åka till Albano för att chipläsa den. Den hade chip, men ingen registrerad ägare :( så den fick åka vidare till polisen. Smart hund som gick till en hundklubb där folk vet vad man ska göra.

Men igår kväll var det Tindras tur för aktivering!
Jag provgick mitt elitspår och la samtidigt ut lite pinnar åt Tindra. 7+slut, men bara ca 1 km. Hon satt i bilen och väntade, så efter 50 minuter fick hon ta det.




Hon var koncentrerad, men det gick lite väl fort när hon väl fastnat i spåret ( hon fick göra ett upptag och det gick ok ). Pinne 1 och 2 gick bra, men jag märkte att hon började bli trött redan vid 300-400 meter och då började hon slarva och lyfta nosen. Hon gick inte i spårkärnan, så pinne nr 3 och 4 missade hon. Men sen la hon i en till växel och plockade in 5 och 6. Missade nr 7, men hittade slutet fint. Sen fick hon faktiskt spåra resterande 500 meter i koppel och det gick ganska bra också, men hon var bra trött, men aldrig att hon skulle ge upp. Det finns inte i hennes värld! Min fina spårpingla! Hon är ett riktigt spårämne, men jag lägger aldrig så här långa spår, eftersom jag inte har tillgång till så stora skogar... och så kanske jag är lite lat också... Men en gång till kanske vi hinner använda den här spårmarken innan tävlingen på söndag.










Så här trött var hon efteråt, men nöjd! Finns inget bättre sätt att aktivera en hund på än att låta den jobba med nosen.



Idag var jag och vaccinerade mig mot TBE. Usch, nu börjar fästingtiden. Men i år ska jag inte behöva vara rädd för att bli smittad ialla fall.


Man kan inte vaccinera hundar, och inte barn under 4 år.

Hur som helst: Ha en bra PÅSK!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar