En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

tisdag 31 augusti 2010

Mina rasfunderingar

Behöver strukturera upp mina tankar kring olika raser för att kanske kunna bestämma mig för vad jag vill ha så småningom. Detta är bara spånerier.
Observera att jag inte alls planerar att skaffa hund de närmaste åren, jag bara drömmer och planerar.
Bilderna är tagna från nätet, hoppas ingen tar illa upp.



  • Nordiska vallare

Lapsk vallhund.
Känns rejäl, arbetsam och trevlig.

Svensk lapphund.
Gosig mysbjörn som verkar pigg på det mesta.


Västgötaspets.
Liten behändig familjehund som man kan träna med när andan faller på.
Sund och annorlunda.
Vallhundar

Vit herdehund.
Varje gång jag ser en vit herdehund darrar hjärtat till, de är ju så vackra!
Arbetsam, fast mjukare variant av schäfer om jag förstått saken rätt.


Kelpie.
Livlig arbetsnarkoman som kräver massor!
Jag har en hemlig dröm om att någon gång ha så mycket tid som denna hund kräver och kunna tävla riktigt seriöst. De har enorm arbetskapacitet, men är ingen hund för vem som helst.
Korthårig collie.
Mjuk, följsam, trogen kompis i vått och torrt.
Tror att den temperamentsmässigt skulle passa mig riktigt bra.
Dock är nervositeten en stor nackdel, måste vara riktigt noga med uppfödare.
Sällskapshundar
Eftersom jag inte kan leva utan hund har jag även kollat på raser som inte kräver så mycket träning, ifall jag skulle ha mindre fritid i framtiden.
Mops.
Levnadsglad, charmig, oemotståndligt fulsnygg personlig hund.
Man har nog aldrig tråkigt med en mops i huset.

Fransk bulldog.
Frallan verkar urmysig men envis.
Kanske inte den bästa rasen att tävla lydnad med, men en personlig familjevän.
Lagom storlek.

Pudel.
Varje gång Tindra fäller tänker jag: nästa hund blir en pudel som inte hårar!
Verkar trevliga och okomplicerade. Finns i många storlekar och färger.
Stort urval av uppfödare.

Spaniels
Cavalier king charles spaniel.
Söt, behändig liten lättsam hund.

Cockerspaniel.
Gillar cockerns mjukhet och glada humör.
Gillar inte pälsvården...
Lagomt format, lätt att ta med sig, stor kapacitet i liten kropp.

Welsh springer spaniel.
Tilltalande yttre, lagom storlek, glad och pigg.
Är däremot tveksam hur långt man kan komma tävlingsmässigt.


Retriever
Har ju så svårt att släppa retrievrarna. De har allt man kan önska av en hund:
Allsidighet, vänlighet, utseende, arbetsvilja, trofasthet, ja listan kan göras lång.
Så kanske det blir någon av dessa ändå...
Curly coated retriever.
En cool hund, stor och trygg att ha med sig.
Gillar att den är lite annorlunda och ovanlig.
Flatcoated retriever.
Lite flamsiga, men jag tror att man kan komma långt med rätt hund och duktiga instruktörer.
Kan bli duktiga på mycket.
Allsidighet är bra för mig med tanke på att jag inte riktigt vet vad jag tycker är roligast än. Lydnad? Bruks? Jakt? Freestyle? Agility?
Det blir nog hunden som får avgöra vad det blir.

... och så har vi det bästa till sist:
LABRADOR RETRIEVER
Men det finns bara en Tinsi-Linsi.
Svårt att skaffa en annan labrador, hon är unik på många sätt (både bra och dåliga), och jag skulle bara jämföra den nya hunden med henne.
Så jag står och stampar, vet varken ut eller in.
Men jag hoppas att ödet spelar in när det är dags och leder mig i rätt hunds väg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar