En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

tisdag 10 april 2012

Nu har min instruktörsutbildning börjat gå mot sin sista fas.
Idag fick jag reda på vem jag får som projektekipage!
Vi ska träffas tre gånger själva och börja träna på ett allmänlydnadsproblem, och sen ska vi instruktörer agera i grupp fem gånger med våra ekipage.
Väldigt spännande!

Jag har fått en smått galen 11 månaders svensk lapphund med matte att jobba med. Känns jätteroligt! Svensk lapphund är ju en av de raserna jag själv funderat på, så mentalt blir det nog lärorikt att jobba med den.

Det känns som den här utbildningen har gett mig enormt mycket, på flera plan.
Jag har lärt mig läsa hund och göra analys av mentaliteten, jag har lärt mig hur jag ska agera för att vara tydlig, har fått bra tips på träningsmetoder och hur man ska tänka i möte med hussar och mattar. Framförallt har den fått mig att tänka i hundtränarbanor. Jag funderar och vrider och vänder på övningar. Kan man göra den här på ett annat sätt? Hur fungerar den här på en signalkänslig hund alternativt självständig hund? Hur får man upp aktivitetsintresse alternativt ner aktivitetsnivån?
Ju mer jag funderar desto mer blir jag sugen att prova mina teorier och övningar. Mitt ekipage blir verkligen försökskaniner. Tur att jag har min duktiga lärare i ryggen som jag kan fråga om råd!

Spännande blir det!
Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar