En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

måndag 19 december 2011


Nu ska jag försöka strukturera upp mina tankar sedan föreläsningen med Kent Svartberg.
Han pratade om relation människa-hund och hade en bra modell för hur han tyckte att det skulle vara.
Så här tolkade jag det:
-Trygghet: Hunden måste känna sig trygg med ägaren. Den måste kunna lita på att inte utsättas för jobbiga situationer, människan måste vara konsekvent och tydlig och en god ledare där hunden kan slappna av. Ca 30 % av relationen.
-Samarbete: När man jobbar med hunden och gör roliga saker. Ska vara lustfyllt och spännande för hunden. "Du och jag"-känsla. Samhörighet. Ca 50% av relationen.
-Bestämmande: Svåraste delen tycker jag. Hunden ska ha respekt för förarens vilja och "vika sig" i vissa situationer. Kent tog exemplet när hunden äter bajs. Då måste man kunna säga till hunden att den ska avbryta och den ska göra det också. Ca 20 % av relationen.
Min uppfattning är att ju mer man göder samarbetsdelen, desto lättare är det att få respekt av hunden i bestämmandedelen. Umgås jag mycket och tight med Tindra, förbättras hela relationen. Det är när vi "bondar" som relationen blir lättare, vi hittar varandra fortare och bättre när hon utsätts för frestelser(bajs).
Mina bästa bondnings-tips är:
1. Vandra! Ta en helg och ge er ut på en vandring med övernattning. Dels får hunden vandra, vilket är naturligt för den, och dels sover ni tillsammans. Ni ger varandra värme, ni göder trygghetsdelen.
2.Gör någonting skojigt på promenaden. Kan vara en speciell sten som hunden ska hoppa upp på för att få godis. Eller så stannar ni bara i en skogsdunge och kör ett sök med dina vantar. Eller träna lite trix en liten stund innan ni går vidare. Stanna och kela en stund. Ha matsäck med dig och sätt dig på en sten och dela matsäcken med hunden. Eller göm dig och så får hunden leta upp dig. Lek tillsammans! Ibland låtsas jag att jag blir arg när Tindra tar mina vantar och så jagar jag henne. Det tycker hon är superkul!
3.Sov med hunden i sängen. Inte alltid så kul i fällnings- eller löpperioder, men det stärker banden. Jag har Tindra i sängen periodvis. Hon måste alltid få ett "varsågod" innan hon hoppar upp i soffan eller sängen. För att vara på den säkra sidan stänger jag sovrumsdörren om jag inte vill att hon ska komma in.
Detta är mina egna reflektioner och jag är inte något proffs på något sätt. Jag utvärderar bara min egen träning och benar upp den för att jag själv ska kunna förstå vad jag gör bättre. Jag gör hela tiden massor med misstag, men när jag blir medveten om dem kan jag ialla fall göra något åt dem.
Avslutningsvis kan jag meddela att Tindra är pigg och riktigt på G när det gäller träning. Vi kör lydnad med uthållighetsträning varje kväll och hon blir bara bättre och bättre. Hon är riktigt kul att köra nu. Men vi har inga tävlingsplaner, nu njuter vi bara av ledigheten som kommer, och snön!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar