En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

onsdag 20 augusti 2014

Huvudet fullt!

Efter kursen är det fullt av tankar i mitt huvud.
Skönt att få nya tankar att spinna vidare på, och att få lite kvitto på att vi varit på rätt väg. Vi behövde ny energi och kunskap för att ta oss vidare och det fick vi verkligen!
 
Vi pratade om känslor.
Känslor hos hunden och känslor hos oss själva.
Vilken känsla har hunden när den utför det här momentet? Kan man hitta en känsla man vill ha på ett moment vid ett annat tillfälle och föra över det till momentet man vill ha det på? Utnyttja känslor i vardagen till träningen.
 
Nya belöningssystem, något jag varit i desperat behov av, fick jag med råge och det känns så KUL att äntligen kunna belöna och se resultaten jag väntat på! Jag tränar upp Toxic att kunna kampa och leka med leksaker, något som är helt nytt för mig. Tindra tycker inte att kamp är belöning, henne har jag helt och hållet belönat med godis.
 
Toxic har varit med hela tiden, från morgon till kväll och suttit uppbunden vid min stol när det inte varit vår tur att jobba. Känns så skönt med en så okomplicerad hund som hon. Inget pip eller gnäll, hon rullar bara ihop sig och somnar. Bland alla deltagare, hundar och röster.
Hon fick många uppskattande kommentarer som "härlig hund", "trevligt temperament", "SÖT!", "lagom storlek".
 
Attityd och motivation pratade vi om. Inlärning. Lek. Och en massa annat hundrelaterat. Jag fick verkligen nörda ner mig i hunderiet under de här tre dagarna och jag har saknat det så! Nu känns det som att jag börjar komma tillbaka och bli riktigt sugen att tävla igen.
 
Kursen var även bra motivation för mig inför min egen unghundskurs som börjar om några veckor.
 
Vad gäller tävlingsplaner så tror jag att en realistisk tidsplan är start i klass 1 och 2 till våren. Kanske.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar