En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

fredag 27 december 2013

Summering av 2013 och planer för 2014

 
(arrangemang bakat av Lillan. Hela familjen samlad.)
 
2013 har varit mycket upp och ner.

Började med krossade valpdrömmar.
Sen Tindras livmoderoperation och många sömnlösa nätter över det.
Sen upp i lycka över Toxic's intåg i hemmet.

Sen en mental krasch pga mitt för höga tempo under längre tid.
Tack vare fina vänner, familj och en väldigt förstående chef lyckades jag undvika sjukskrivning.
Jag är fortfarande inte tillbaka helt som förut, men på god väg. Är så glad att jag bromsade i tid och fick hjälp.

Detta gjorde att Toxic's träning fått stå tillbaka en del.
Hon har fått det hon behövt, men om jag varit mitt gamla jag hade jag rivstartat med hårdträning direkt.
Så här efter nio månader tror jag att det var ganska bra att ta det lugnt i början. Vi har lagt grunder långsamt och inte rusat in i för svåra saker för fort.
Men nu börjar hundträningstarmen suga mer...

För Tindras del har året inneburit stora förändringar. Hon får numera dela min tid med en annan hund. I början märktes det tydligt att hon vantrivdes med situationen. Slickade av sig hår på benen, rymde, var deprimerad... Nu känns det bättre, hon är piggare och gladare än på länge (men rymmer fortfarande ibland).
Utan Tindras hjälp hade inte Toxic blivit så social som hon nu är, så hon har hjälpt till mycket. Försöker dela tiden mellan dem och inte fokusera enbart på Tox. Finns fortfarande så mycket träningsglädje i Tindra, även om det går långsammare och hon inte hör och fattar fel ofta, men hon försöker. Knölen i munnen är oförändrad och hon har god aptit fortfarande.

Vad förväntas av 2014?

HUNDKURS!
 Toxic och jag är anmälda till grund-agility-kurs.
Senast jag gick kurs var 2009, så det är verkligen dags!
Nu är jag så sugen på egen träning och jag tror att Toxic verkligen är redo för nästa steg, nämligen att börja arbeta i svårare miljöer med svårare störningar.
Agility är helt nytt för mig med och jag ser så mycket fram emot att lära mig det från grunden. Tror att det är en väldigt rolig sport som kommer passa Toxic perfekt. (Kommer att vara en stor utmaning för mig som inte är så snabbtänkt)

Som vanligt har jag som största mål och önskan att vi alla (hundar, katt och människor) ska få vara friska och ha roligt tillsammans under nästa år!
.
Gott nytt år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar