En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

onsdag 25 december 2013

Hundarnas julafton

Vi återupptog en gammal tradition:
En riktigt lång promenad tidigt på julaftonsmorgon!
Eftersom många i släkten är lika hundtokig som jag är det inget problem att samlas kl. 7 en dag när man är ledig. Alla vill ge sina hundar den finaste julklappen, nämligen en naturupplevelse så att vi kan fira jul med gott samvete sen.
Vi var 6 människor och 7 hundar:
från vänster: California- rumänsk gatuhund, Alex- blandras, Toxic, Tindra, Speed-blandras, Pärla-schäfer, Bobby-mellanpudel.
En härlig blandning av hundar och raser, och det bästa av allt; hundar och ägare som jag känner och litar på.
Toxic har aldrig umgåtts med främmande hundar så här, men vet ni vad? Det gick alldeles strålande!
Hon tar för sig, nästan lite väl mycket ibland. Hon gick runt och tiggde godis ur allas händer, och ägarnas hundar tyckte inte alltid att hon hade rätt till det och försvarade sin resurs. Men Tox skakade av sig det och gick vidare till nästa för en godbit.
Jag kände att det var en väldigt lyckad dag för hennes framsteg.
Ser ni hur nära hon sitter Alex? Hon har aldrig träffat honom tidigare, men efter att ha promenerat i två timmar tillsammans kände hon sig trygg med flocken.
När matte har sagt "sitt, stanna" ska man sitta kvar! Trots att de andra reser sig sitter Tox kvar!
(JIPPI!!!!!)
Hemma fick hundarna var sitt märgben att festa på. Ingen konkurrens mellan mina tjejer alls!
Så skönt, men det har inte kommit automatiskt.
Första kvällen Toxic kom till oss försvarade hon sin mat mot både Tindra och Hulda. En morrning och blottat garnityr. Jag meddelade henne att så gör vi inte hemma hos oss, där är det jag som bestämmer vem som äter vad och när.
Efter det har hon inte morrat en enda gång.
Som sagt, en väldigt lättsam hund att uppfostra!
 
Vi åkte hem till husses bror och firade jul. Speed var där, men efter den gemensamma promenaden var det inget problem. Ingen av hundarna orkade engagera sig i de andra.
Självklart fick även hundarna julklappar.
Inslagna grisöron.
Tindra som är rutinerad satt och väntade på paket vid julklappsutdelningen och fick sitt paket från tomten. Se hur hon slaktar det.
 
Toxic behövde lite hjälp, men det är ju också hennes första jul!
Bland alla ungar, papper och folk ligger hon och smakar grisöra för allra första gången.
Tjejerna var rätt trötta senare på kvällen. SSSNARK!
 
Jag kan säga att de är rätt lugna nu på morgonen efter också. Idag blir en sova/slappar-dag tror jag.
Alla behöver nog det!
 
Lilla Hulda som varit hemma själv under eftermiddan och kvällen på julafton hade välkomstcermoni för oss i hallen när vi kom hem. Hon som kan vara ganska självständig och inte fjäskar hade saknat oss!
Resten av kvällen låg hon på min mage och purrade och myste.
Jag känner mig så lyckligt lottad som har en så fin familj, inklusive de underbara djuren som alla har sin egen personlighet. Det som de har gemensamt är att de alla tre är väldigt snälla djur!
 
Att vara utan dem skulle vara hemskt och väldigt fattigt.
I juletider tänker jag på de som inte har det lika bra som jag.
Hoppas ni som läser har haft en underbart i jul.
Ta hand om er.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar