En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

lördag 13 november 2010

lydnadsträning


Idag stod det lydnadsträning på schemat för Tindra och mig.
Jag ville pröva hur mycket jag behövde värma upp henne och hur för att det skulle bli bra. Jag försökte köra allt så tävlingsmässigt som möjligt.
-Platsliggningen var hackig. Hon satt upp första gången jag tittade fram, andra gången hade hon vridit sig och låg på helspänn, tredje gången samma sak, fjärde gången låg hon äntligen som jag ville med huvet i backen, men phu vad jag måste jobba vidare med det.
-Fria följet var stundtals perfekt och härligt, men jag upplevde att hon var lättstörd idag. Fladdrig och lite okoncentrerad. Lååång uppvärmning behövs, för hon blev bättre och bättre i sin kontakt med mig.
-Läggande under gång som vanligt stabilt, men går såklart att slipa på snabbheten.
-Inkallande med ställande gick superbra! Hon sprang med behärskat tempo och tvärstannade och fick inte kramp i benet!
-Rutan fick vi köra några gånger, och var aldrig perfekt, men innanför alla gångerna och bra fart ut. Även här var hon lite okoncentrerad, nosade i luften och betedde sig ouppfostrat så jag fick faktiskt ryta i åt henne att sluta och då gick det bättre.
-Fjärren gick hyfffsat men läggandet måste gå fortare! Finslipning.
Hoppet och apporteringen gjorde vi inte, apporteringen för att det inte behövs och hoppet för att vi inte hade något hinder att hoppa över.
Allt som allt är jag nöjd med dagens träning, men Tindra var ofokuserad vissa stunder och inte lika motiverad som hon brukar vara även om hon inte fått middag innan träningspasset. Men det var länge sen vi tränade och nästa gång tror jag att motivationen är bättre. Men vi MÅSTE få till en stabilare platsliggning.
Jag har börjat med klicker igen för att finslipa detaljer och det märks resultat direkt.
Tinsans fotposition är mycket bättre och fjärren går också bättre.
Jag befarar att hennes nosighet och okoncentrerade sätt tyder på löp. Hon brukar sätta igång tidigt och förbereda sig... tråkigt nog. Men jag hoppas vi hinner tävlingarna innan hon blir alldeles uppe i det blå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar