En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

onsdag 28 april 2010

Spårning!



Idag kom vi faktiskt iväg för att spåra!
Jag la ett ca 500 meter med 5+slut i en blandskog som jag aldrig gått i förut.
Därför blev spåret lite ostrukturerat, men jag såg det som en utmaning för Tindra. Jag gick på stigar, fick vända när jag kom till ett kärr och göra en spetsvinkel bland annat.
Jag måste ta ner henne på jorden innan jag släpper på henne, annars går hon i bitar och missar ofta spårets början och fäster inte ordentligt. Men om hon får gå på lugnt och fint i början och jag håller lite motstånd i linan, då blir det kanon!
Hon plockade bara en pinne, men hennes engagemang och koncentration i spåret var härligt att se. Hon var bara framåt, framåt, framåt, men var ändå noggrann och hade lagom tempo! Hon gick rakt i spåret med låg näsa, avvek inte många meter, och sökte inte stöd hos mig alls.
Hon är ingen lättmotiverad hund när det gäller lydnad, men när det gäller spår jobbar hon gärna och länge utan belöning. Det enda är väl att jag måste motivera henne att markera pinnarna bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar