En hund och en katt och deras vardag tillsammans med en djurtokig matte

onsdag 26 december 2018

Året som gick 2018

Uppdateringarna på bloggen blir bara färre och färre, men livet pågår ändå på andra sidan.
Jag ska försöka sammanfatta året som gick.
På många sätt ett bättre år än 2017, men vi har också varit tvungna att säga hej då till två av våra djur.

 Lisa: vår tilltänkta nya medlem till vår flock som efter månader av försök till acceptans, fick flytta eftersom Purris inte mådde bra av konkurrensen. Trösten är att hon fick ett nytt bra hem där hon trivs och blir omhändertagen på bästa sätt.


Caramel: vår medryttarhäst som blev som vår egen under nästan ett år. Hon drabbades av fång och kolik och man kunde inte rädda henne. Hon var en fantastisk liten ponny som alltid kommer finnas i hjärtat med en varm känsla. Men saknaden är svår, kändes väldigt tungt när vi fick beskedet av ägaren.

Men de två älskade svarta pälsklingarna som är kvar, mår bra!

 Purris Purris… En galenpanna! Efter att Lisa försvunnit har hon åter blivit sig själv och lite till. Hon rejsar varje kväll, klöser på möblerna och väcker alla tidigt på morgonen för att hon vill ha MAT!
Hon tar hand om dottern som att det vore hennes eget barn. Vaktar, vårdar och värmer.

Toxic mår också bra. Lite gråare om nosen för varje år, men annars märks det inte att hon börjar närma sig sitt 9:e år. Eller jo... lite envisare tycker jag nog att hon blivit. "Kan själv", lite som Tindra blev som gammal.

Toxic och jag går långpromenad varje morgon innan jag åker till jobbet.
Och min stora förändring under året.
Sa upp mig från min trygga anställning i augusti och jobbar numera som hundrastare. Så nu är det hundar, hundar, hundar hela dagarna. Stora, små, korthåriga, långhåriga...
En annorlunda vardag och man skulle kunna tro att jag blir trött på hundar. Men det är precis tvärt om. Efter att i flera år ha haft lite ork för egen träning, känner jag mig mer sugen än någonsin på att träna hund.
Inte träna för att tävla, utan vi tränar vardagliga saker, som att hämta grejer inne, dra av strumpor, öppna lådor, stänga lådor... hjälpa till hemma helt enkelt.

Inför nästa år har vi inga nya djurplaner. Vi trivs så bra med vår djurflock, den är harmonisk och väl fungerande. Men det suger till i magen när jag ser hur de åldras. Önskar att man kunde frysa tiden och behålla dem för evigt...
Som vanligt hoppas jag på bra hälsa och mera ork och glädje inför nästa år! Välkommen 2019!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar